Skola på Brofästet – akt 1

Vid informationsmötet på Lindöskolan den 16 mars framhölls den stora vinsten för kommunen. Att i en smäll lösa lokalbristen på flera skolor, tomma outhyrda ytor för Kifab och ”frigöra” medel som kunde gå till fler lärare eller varför inte en simhall(!) liknades vid högsta vinsten i ett lotteri. Som förälder och skattebetalande kommuninvånare ter det sig helt orimligt att dessa argument får gå före utbildningskvalitet och trygg skolgång.

Att 2016 satsa på storskola med 1000 elever känns dessutom lika fräscht som att sätta in en oljepanna för uppvärmning av kåken. Har vi inte kommit längre? Att svinga retoriksvärdet och ta fram integrationsskölden är billigt och populistiskt. Någon har haft excel framme och räknat matematiskt, men glömt bort människan och framför allt barnen – vår framtid.

Apropå John Hattie, en forskare i ropet gällande lärarutbildning, så går det att tolka hans analyser och dra slutsatser som inte alls handlar om att större skolor skulle vara bättre. Det har pågått en debatt kring hans forskning en längre tid och många menar att den kan användas som ett smörgåsbord där det går att plocka russinen ur kakan.

FOTO: MATS HOLMERTZ
%d bloggare gillar detta: